De urgentie wordt hoger, de klimaat-deadlines komen steeds dichterbij en de vraag ‘waar kan ik bijdragen?’ wordt steeds vaker gesteld. Vandaag is de dag van de duurzaamheid voor het onderwijs. Een dag waarop we met z’n allen een extra stapje zetten om de school en de wereld een stuk schoner en groener te maken. Het grote probleem is alleen dat je als leraar of als leerling niet zo goed weet waar te beginnen. Wat kun je als individu nu concreet bijdragen? Je hebt al snel het gevoel dat jouw inspanningen teniet worden gedaan, maar niets is minder waar! Zonder jouw inspanning en goede mindset geen wereld van morgen!
Start bij de bron
De eerste stap is het bewust kopen van producten. Is die plastic verpakking echt nodig? Kan het niet in een stoffen tasje? Neem ik een duurzame broodtrommel mee naar school? Toch kun je er niet altijd omheen. Zo worden bepaalde producten nu eenmaal niet anders aangeboden of zijn er bijvoorbeeld hygiëne regels gekoppeld aan de verpakking. Maar wat moet je dan met dat afval?
Denk circulair, scheid je afval!
Als leerling en als leraar nemen we ontzettend veel afval mee naar school. Veelal in de vorm van ‘single use plastics’: namelijk verpakkingen of flesjes. Het beste is natuurlijk om dit af te vangen door te kiezen voor duurzame en herbruikbare verpakkingen. Helaas gaat dit niet altijd. Om ervoor te zorgen dat die verpakkingen niet op de grote afvalberg belanden, is het zaak om goed te scheiden. Door het afval op scholen te scheiden kan het bij inzameling snel, efficiënt en duurzaam worden verwerkt tot bijvoorbeeld nieuwe duurzame verpakkingen of andere duurzame producten.
Afval scheiden in het onderwijs: faciliteer, leer & motiveer
Onlangs is in een onderzoek naar voren gekomen dat 84% van de ondervraagde leerlingen in de startblokken staat om zijn of haar steentje bij te dragen aan de circulaire economie. Daarnaast bleek dat 75% van de ondervraagden vindt dat hun school hier te weinig mee doet. De leerling is er klaar voor, de school ook?
Om snel en effectief afval te scheiden is het van belang om te faciliteren. De grote centrale prullenbak waar alles in kan en mag, dient plaats te maken voor een modulair systeem dat kan worden afgestemd op de het aanbod van verschillende soorten afval. Bijvoorbeeld: een gft-bak in de koffiekamer voor de koffiedik en een PMD-bak ernaast voor de verpakking van de koekjes of een PMD bak in het klaslokaal voor de drinkpakjes.
Leerling: ‘Maar drinkpakjes zijn toch van karton?’ Klopt, de buitenkant is van karton, echter zit er een plastic coating in de pakjes om deze waterdicht te maken. Daarom moeten de pakjes bij PMD, zo kunnen we ze het beste recyclen!
Circulariteit in alle lagen van het onderwijs
Naast het afval scheiden is het goed om te kijken naar wat er met het afval wordt gedaan. Kies je als school voor materialen met een hoge CO2-footprint of kies je voor materialen die zijn gemaakt van andere producten of van gerecycled afval. Denk daarbij aan de keuze voor gerecycled papier of afvalbakken die zijn gemaakt van gerecycled PMD afval. Al deze keuzes dragen bij aan de verduurzaming van de school en aan de wereld van morgen.
Meer weten over afval scheiden in het onderwijs?
Download het E-book: “De toekomst van ons afval”. Hierin laten we zien waar je aan moet denken bij het invoeren van een nieuw afvalbeleid met de bijbehorende stappen. Ook aan afvaleducatie en afvalpreventie geven we handvatten, zodat jouw onderwijsinstelling de eerste stappen kan zetten richting een circulaire economie.
DOWNLOAD HET E-BOOK
Heb je een vraag voor ons? Stel hem hier